Interfacultair USO-project inclusive curriculum
Interfacultair USO-project inclusive curriculum
Eén van de speerpunten van het UMC Utrecht en van de Universiteit Utrecht is het bevorderen van diversiteit en inclusie onder studenten en medewerkers. Maar wat verstaan we onder inclusie? Hoe kunnen we het onderwijs inclusiever maken? Op welke manier kunnen we ervoor zorgen dat de studenten zich gerepresenteerd en thuis voelen in de leeromgeving? Dit zijn een aantal vragen waar het interfacultaire USO-project ‘’Developing an Inclusive Curriculum and Learning Environment’’ zich mee bezig heeft gehouden.
In het driejarige project is onderzocht wat opleidingen al doen om inclusief onderwijs te bieden en welke problemen ze op dit gebied ervaren. Door samen te werken met docenten, onderzoekers en studenten ontwikkelde de projectgroep een reflectietool op cursus- en programmaniveau gericht op inclusief onderwijs, die uitgevoerd wordt binnen de bachelor- en masteropleidingen. De uitkomsten geven docenten en opleidingsdirecteuren meer inzicht.
In het tweede jaar van het project werd een toolbox ontwikkeld met instrumenten en handvatten om het onderwijs meer inclusief in te steken. Deze toolbox bevat materialen die docenten kunnen gebruiken om het lesmateriaal en curricula inclusiever te maken. De toolbox is een verzameling richtlijnen, best practices, instructiestrategieën en aanbevolen literatuur voor docenten die een inclusief curriculum en leeromgeving willen creëren. Het bevat specifieke onderwijsstrategieën, hulpmiddelen om diversiteit en inclusie binnen docententeams te bespreken en voorbeelden om het bespreken van gevoelige onderwerpen in de klas te vergemakkelijken. En meer! Bekijk hier de toolbox.
Tot slot wordt er n.a.v. dit project voor de faculteit Geneeskunde een workshop ontwikkeld om docenten te ondersteunen om het onderwijs inclusiever te maken m.b.t. de reflectietool en de toolbox.
Het team
Dit project is een samenwerking tussen de drie faculteiten Sociale Wetenschappen (Jeroen Janssen, Leoniek Wijngaards-de Meij), REBO (Brianne McGonigle Leyh) en Geneeskunde (Gönül Dilaver, Ulviye Isik). Dit project werd mogelijk gemaakt door een subsidie van het Utrechts Stimuleringsfonds Onderwijs (USO).
Contact
Heb je vragen of opmerkingen over het project, stuur dan een mail naar inclusivecurriculum@uu.nl